Vegetarburgere og løkringer

Vegetarburgere og løkringer

Sjekk den vegetarburgeren! Du har lyst på den, ikke sant? Du har sikkert lyst på løkringene også, men de skal vi komme til etterhvert. Først burgeren.♥

Vegetarburgeren har jeg nemlig ikke laget selv. Ja, jeg kjøper ‘ferdig’ burgere av og til, og synes det er kjempekjekt at det finnes gode, sunne burgere som du bare trenger å varme opp i ovnen eller steke i pannen.

Hils på Hoff sin nye Liv Laga vegetarburgere. De kommer i to varianter og du finner de i frysedisken (sammen med andre vegetarprodukter) i de fleste matbutikkene. Løp og kjøp sier jeg bare.

I samarbeid med Hoff har jeg testet originalversjonen og gir den en stor tommel opp. En litt spicy burger som smaker godt med litt friskt tilbehør – salat, tomater, agurk, osv. Server den gjerne i et grovt hamburgerbrød (oppskrift finner du her om du vil lage de selv) med løkringer, dipp og en god salat for et komplett måltid.

Hoff sine Liv Laga vegetarburgere er lette å tilberede – ha de i forvarmet ovn eller i stekepannen direkt fra frossen tilstand. Det betyr at du har masse tid til å tilberede resten av måltidet. Sett andre i sving med å skjære opp tilbehør til burgeren og lage salaten. Du kan ta deg av løkringene imens.

Løkringene er ikke vanskelige å lage, men tar litt tid å forberede. Til gjengjeld trenger du ikke mange – jeg synes det holder med 4-5 løkringer til en burger.

Skroll videre for å finne oppskriften til løkringene og noen tips til hvordan du skal lage de ekstra crispy. Om du er bare interessert i burger er det bare å stikke i butikken og kjøpe. Ja, og om du ikke vil lage løkringene selv så har Hoff faktisk laget noen ferdige til deg også – sjekk frysedisken for de også.

Vegetarburgere og løkringer

Crisy løkringer

ingredienser
  • 2-3 løk skjært i tykke ringer
  • 3-4 ss hvetemel
  • 1 egg
  • 50ml melk
  • 5-6 ss griljermel
  • paprika, salt, pepper
  • ca. 5 dl. solsikke- eller annen olje til fritering
fremgangsmåte

Ha hvetemel i en dyp skål eller tallerken med kant og bland med paprika, ca. 1 ts salt og litt nykvernet pepper.

Pisk egget sammen med melken og en klype salt i en dyp skål.

Ha griljermel i en dyp skål og krydre med paprika, salt og pepper.

Dyp løkringene i melet, så i egget og så i griljermel.

Vil du ha ekstra sprø løkringer dypper du de en gang til i egget og så en gang til i griljermelet. Her ser du forskjell på enkel og dobbel panering:

Varm opp oljen i en kjele til ca. 180°. Har du ikke termometer så kan du teste med en liten brødsmule eller ofre en løkring. Bruser oljen rundt brødsmulen/løkringen er oljen varm nok.

Friter løkringene i omganger. Du vil ikke ha plass til alle samtidig og oljen vil ikke klare å holde temperatur hvis den overfylles. 3-4 løkringer om gangen holder. Friter til de er gyldne og legg de på et brett dekket med tørkepapir. Ønsker du å holde løkringene varme kan du sette de i en forvarmet ovn (ca. 100°).

Server løkringene med Liv Laga vegetarburger, hamburgerbrød og diverse topping.

Det er alltid godt med saus til, både til vegetarburgeren og til løkringene. Bland rømme med litt ketsjup og hot saus for en perfekt dipp til begge.

vegetarburger

Vil du vite mer om Hoff sine Liv Laga vegetarprodukter finner du mer info her.

vegetarburgere

Håper det smaker og husk å unn deg og dine et godt vegetarmåltid minst en gang i  uken♥

Kommentarer

  1. Reply Marte 19. mars 2017

    Hei.
    Er det mulig å tilberede løkringene i stekeovnen isteden for å fritere de i mye olje?

    • Reply Mat På Bordet 20. mars 2017

      Jeg har ikke prøvd selv Marte, men det bør være mulig. Etter å ha panert løken hadde jeg lagt de på et bakebrett (gjerne dekket med bakepapir) og sprayet løken med litt olivenolje eller annen fett som du har på pumpeflaske. Stek på høy temp – minst 200C og så snu de etter 8-10 minutter eller til de begynner å få litt farge. Spray den andre siden med litt olivenolje også og stek til gyldne. Si gjerne fra her om det funket bra 🙂

legg igjen en kommentar

Din epost adresse vil ikke publiseres. Info merket med * må fylles inn.

Translate »