Annonse
Ny bok: Eltefri bakst. Klikk her for å lese mer om boka.

5 om dagen

Spiser du 5 om dagen? Jeg gjør ikke det. Og etter en spørrerunde ved middagsbordet måtte vi konkludere at den eneste i huset som spiste 5 om dagen og vel så det var Mr.Big. Han spiser 5 om dagen fordi kantinen der han spiser lunsj hver dag, har så skrøpelig tilbud utenom salatbaren at han ser seg nødt til å spise en stor salat til lunsj hver dag. Tenke seg det, han får i seg 5 om dagen fordi lunsj tilbudet ellers er så dårlig. Mens jeg, som forsyner våre barn og meg selv med matpakke hver dag, lager frokost og middag, har mislykkes i å få nok frukt og grønnt i vårt daglige kosthold. Triste saker!
Ved å være litt mer bevisste kan vi nok klare å få i oss nok frukt. En kvelds snack bestående av en stor skål oppskjært frukt dekker nok dagsbehovet i tilleggg til det barna allerede spiser av frukt på skolen. Grønnsaker er det verre med. Gulrøtter er en fast bestand del av matpakken til barna, men det er ikke snakk om å ha noen skivede agurker, eller cherry tomater eller paprika på brødskiva. Det er til å rive seg i håret av! Broccoli, erter og bønner er akseptert som grønnsak til middagsmat og mais til meksikansk er også ok. Og det er det. Strategien for å få barna til å spise mer grønnsaker er nok litt mer uklar, men jeg skal forsøke følgende:
1. Med tanke på at tilgjengelighet øker forbruk, skal jeg prøve å alltid ha oppskjærte grønnsaker tilgjengelig i kjøleskapet. 
2. Supper basert på grønnsaker skal serveres oftere til middag.
3. Når vi lager smoothies skal vi eksperimentere med å tilsette grønnsaker  – gulrøtter, agurk, rødbeter (gir fin farge) og baby spinat for eksempel.
Men det viktigste av alt egentlig er at vi har hatt denne diskusjonen. Og at barna har selv forstått at det er viktig å få i seg nok frukt og grønt og slik de spiser nå, gjør de ikke det. Hvem vet – kanskje de vil være åpne for å ha en agurk skive eller to på matpakken …..

Har du noen tips på hvordan man lett kan få i seg mer frukt og grønnsaker?


Kommentarer

  • Reply ina 4. november 2010

    Hmm,ja, dette med å servere grønnsaker til frokosten er det tydeligvis flere som har tenkt på! Og hvorfor ikke?

    Grønnsaker til hver måltid heretter!!!:))))

  • Reply Elisabeth 4. november 2010

    Min sønn spiser heller ikke argurk på brødskiven i matpakken. Men en real bit av agurk til å knaske på ved siden av liker han. Jeg legger også ved sukkererter. Tynne staver av kålrot, kan være en idè. Det samme gjør jeg til frokost hver dag. Og borte bil det 🙂

  • Reply ina 3. november 2010

    Så flink du er!

    Lurt å servere litt frukt/grønt til frokosten – det skal jeg også begynne med!

    Takk for tipset!

    Ina

  • Reply ninabakke 3. november 2010

    Jeg synes også det kan være vanskelig å få i sønnen min nok frukt og spesielt grønnsaker. Så nå har jeg tatt i ett ekstra tak og serverer alltid litt frukt/grønt til frokosten, sender alltid med noen i matboksen, vi har alltid grønnsaker til middag og prøver å servere litt frukt og oppskjærte grønnsaker til kvelds.

    Selv tror jeg at jeg får i meg nok, er veldig glad i grønnsaker og frukt 🙂

    I dag var middagen spinatsuppe med egg og bacon. Sønnen min spiser fiskepudding i hvitsaus til kveldsmat (med gulrøtter, erter og mais)

    J

legg igjen en kommentar

Din epost adresse vil ikke publiseres. Info merket med * må fylles inn.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Translate »