ANNONSE

Sushi – en vegetar versjon

sushi

Dette er den første sushi oppskriften her på bloggen tro det eller ei. Faktisk så er det aller første gang jeg har laget sushi hjemme. Grunnen er ganske enkel – risen! Skal du lage god sushiris må du investere litt tid. Og når jeg først investerer tid i en rett liker jeg å lage mye slik at jeg kan sette av porsjoner i frysen for senere anledninger. Det går det dårlig med når det gjelder sushiris.

Men nå nylig var jeg på sushikurs (de som følger meg på Instagram har kanskje fått det med seg allerede) i regi av Lofoten  og jeg må innrømme at jeg fikk en aldri så liten aha opplevelse. Det er ikke vanskelig å lage sushi alikevel gitt…

Det hjelper selvsagt at Lofoten har kommet med egen sushiris som du kun trenger å varme opp og tilsette riseddik. Da gjenstår ‘bare’ å forberede ingrediensene som du ønsker å bruke i tillegg. Nigiri (en avlang bit av ris med en skive fisk eller annet på toppen) er jeg ikke så begeistret for, jeg synes det blir for mye ris i forhold til resten, så her finner du bare ord om maki.

Maki kan selvsagt lages med fisk, men siden det er kjøttfrimandag kjører vi en vegetarvariant i dag med søt potet.

for 16 maki biter trenger du

  • en pakke fersk sushiris – lag gjerne sushirisen selv om du ønsker, se nederst i innlegget for oppskriftslenker
  • riseddik
  • sushi nori (plater av ristet sjøgress)
  • en halv avokado i tynne båter
  • en kvart til en halv agurk skjært i lange strimler
  • en halv kokt søtpotet, skrellt og skjært i tynne strimler
  • en halv rød paprika skjært i lange tynne strimler
  • et par spiseskjeer ristede sesamfrø

 

til servering

  • frisk koriander (valgfritt)
  • fine skiver rød chili (valgfritt)
  • wasabi
  • soy saus

 

Av utstyr er det en fordel at du har en bambusmatte men du kan også klare deg uten.

Tilbered risen ved å følge innstruksen på pakken. Har du ikke mikrobølgeovn kan risen varmes opp i dampkoker eller ovn – dette tar 10-15 minutter.

Legg et stykke sushi nori (den blanke siden ned) på matten. Har du ikke matte kan du legge det på et stykke plastfolie. Fordel halvparten av risen jevnt over 2/3 av nori’en. Bruk våte fingre for å gjøre dette, risen er veldig klissete.

Legg fyll på langs i midten av risen. Strø litt sesamfrø over det hele. Rull maki’en sammen ved hjelp av bambusmatten. Pass på at du ruller det stramt. Ha litt vann på kanten av nori’en der du ikke har lagt ris og lim enden på rullen.

Skjær maki’en i to på midten med fuktig kniv og skjær så disse i 4. Du får 8 maki av en rull.

Legg maki pent på et serveringsfat og pynt med korianderblader, chili og sesamfrø. Server med wasabi og soysaus.

Flere sushitips finner du under bildet.

sushi

Her finner du flere gode sushi oppskrifter.

Er du på søken ette vegetar sushi kan du ta en titt her hos Veganmisjonen.

Ta en tur innom Kjøkkentjeneste som skriver utførlig om sushi her. 

Fru Timian var på samme sushikurs som meg litt tidligere på dagen, ta en titt på hennes innlegg her. 

På Trines Matblogg kan du lese om hvordan man lager nigiri, maki og sashimi.

Skal du virkelig inspireres og finne masse informasjon og oppskrifter på sushi tar du en tur innom bloggen til Kai som heter selvsagt Sushikai!

legg igjen en kommentar

Din epost adresse vil ikke publiseres. Info merket med * må fylles inn.

Translate »