ANNONSE

En absolut ikke kjedelig vegetarpizza

vegetarpizza

Middag uten kjøtt er langt fra kjedelig!

Og hvorfor ikke prøve deg på en pizza? Ikke bare smaker det godt men det er en utmerket anledning å bruke opp grønnsaksrester. Alt er lov og jo mer du leker med toppingen jo bedre blir det. Her skal du få vite hva jeg hadde på min vegetarpizza, men husk at utgangspunktet ditt kan være det du har liggende i grønnsaksskuffen.

Og når pizzaen først er ferdigstekt, ha på litt mer grønt. Spirer gjør seg godt, ruccola er fantastisk med sin peppersmak. Litt hakkede nøtter hadde heller ikke vært gærnt på toppen av pizzaen. Hjemmelagd ranch dressing eller en god pesto strødd på toppen hadde også gjort seg. Ser du – langt fra kjedelig !!

til 4 personer (en stor eller to små pizzaer)

Pizzadeig

  • 300g hvetemel
  • 1ts salt
  • 1ts tørgjær
  • ca. 2dl lunkent vann

Bland  hvetemel med  salt og tørrgjær og rør sammen. Tilsett nok lunkent vann  til du har en myk deig, gjerne litt klissete. Jeg gjør dette med kjøkkenmaskin og tilsetter vann til jeg ser at deigen begynner å komme sammen. Tilsett heller for mye vann enn for lite, du kan alltid tilsette mer mel etter heving om nødvendig. La deigen hvile til den har doblet i størrelse.

Alternativt kan du lage deigen om morgenen og sette den i kjøleskapet for heving. Ta den ut av kjøleskapet når du kommer hjem fra jobb, hell deigen over på en melet flate, dekk den til og la den komme til romtemperatur.

Tomatsaus

  • en boks a 400g hakkede tomater
  • en halv løk
  • 1 hvitløksfedd

Hell tomatene i en gryte sammen med løken (skrelt) og hvitløksfedden (også skrelt). La det småkoke til du har en tykk saus, ca. 30 minutter. Smak til med salt og pepper og bitte litt sukker. Kast hvitløken og løken og la sausen avkjøle. Bruk gjerne en stavmikser og kjør sausen glatt om du ikke liker tomatbiter i sausen din.

Topping

  • fersk mais fra en kolbe
  • en håndfull asparges, skjært i skiver
  • en rødløk i tynne skiver
  • en paprika, i tynne skiver
  • cherrytomater, halvert på langs
  • og evt. annet du skulle ha av grønnsaksrester – squash, sopp, kokte poteter, spinat, osv.
  • 100 g revet ost, gjerne en blanding av gule oster (bruk gjerne opp rester)
  • 100 g mozzarellaost, revet i biter

Ovn temp. 250 C med oppvarmet pizzasten eller plate.

Rull deigen ut til to mindre eller en stor pizza. Fordel tomatsaus på pizzaen. Fordel revet ost på sausen (ikke mozzarellaen, den skal på til slutt). Strø grønnsaker på pizzaen og topp med mozzarellaen. Kvern gjerne litt salt og pepper over det hele.

Sett pizzaen i forvarmet ovn på pizzastenen og stek i 5-7 minutter til pizzaen har fått fin farge og osten bobler.

Pynt pizzaen med mer grønt så snart den kommer ut av ovnen (se forslag over) og server umiddelbart – gjerne med  hjemmelaget ranch dressing eller en god (hjemmelagd) pesto.

vegetarpizza

 

 

 

Kommentarer

  1. Reply Alexander Baarøy 3. september 2017

    Kokes aspargesen før man topper det eller?

    • Reply Mat På Bordet 17. september 2017

      Hei Alexander!
      Nei, legger de direkte på pizzaen – de stekes i ovnen. 🙂

  2. Reply Line 21. september 2016

    Dvs feks 300×1.5?

    Har tenkt og ha litt grovt mel.i hvis jeg tar halvparten mel og halvparten sammalt hvete eller andre grove kornprodukter da går det vel greit ?

    • Reply Mat På Bordet 24. september 2016

      Hei Line – ja og ja 🙂 Lykke til!

  3. Reply Ingrid E 21. august 2015

    Laget min egen variant av denne ikveld, supergodt! Ny pizzafavoritt 🙂

    • Reply Mat På Bordet 24. august 2015

      Så bra!
      Liker at du lager din egen variant Ingrid 🙂

      • Reply Line 19. september 2016

        Hvordan blir det hvis man må doble slik at det blir 3 pizzaer
        Hvordan blir oppskriften da

        • Reply Mat På Bordet 20. september 2016

          Hei Line – da kan du gange oppskriften med 1.5 🙂

  4. Reply Ingrid E 11. juni 2015

    Høres helt fantastisk ut! Gleder meg til å lage pizza 🙂

legg igjen en kommentar

Din epost adresse vil ikke publiseres. Info merket med * må fylles inn.

Translate »