MADRID

Min aller første matreise er gjennomført og du verden så trivelig det var å besøke Madrid!

Alt klaffet. Ingen forsinkelser, nydelig hotell, fantastisk mat, sjarmerende guider, nydelig by, morsom reisefølge, gode opplevelser, strålende vær – ja, det kunne rett og slett ikke ha vært bedre.

Vi er også alle enige i at vi er langt fra ferdig med Madrid og ønsker å reise dit igjen til neste år. Det gjør jeg gjerne og regner med at det blir rift om plassene ettersom alle hadde minst en venninne de mente burde være med neste gang.

La meg vise deg litt av det vi opplevde denne helgen, så får du kanskje også lyst å være med neste gang.

Dag 1

totem madrid

Vi bodde på Hotel Totém – et vakkert hotell midt i Salamanca distriktet. Her møttes vi i baren før det bar avsted til middager og shows, og traff hverandre igjen om morgenen i restauranten tilknyttet hotellet for generøse og lange frokoster før dagens program. Gode senger, nydelig innredning, hyggelig personale og et vakkert trappehus gjorde vår base i Madrid til et favorittsted.

flamenco

Etter å ha blitt hentet i (luksus)buss fra flyplassen, var det tid til å installere oss på rommene og rekke en aldri så liten drink i baren før vi dro til Corral de la Moreira for å oppleve ekte flamenco dans. Dette er en av de beste (om ikke den beste) stedene i Madrid for å oppleve denne kunstformen. Dramatisk musikk, dans og innlevelse var fascinerende å oppleve mens vi ble servert den ene gode retten etter den andre. Dette må oppleves!

Dag 2

mercadomadrid

Dagen deretter var det en tidlig start på meg for å være med Hans Christian (mer om han senere) og Bjørn Erik fra Norges Sjømatråd til Mercamadrid og verdens nest største fiskemarked. Mercamadrid består av et fiskemarked, frukt- og grøntmarked og kjøttmarked. Den er rett og slett en bydel i seg selv, så stor er den. Selve fiskemarkedet er på størrelse med 6 fotballbaner og det omsettes over 150’000 tonn fisk her i året. Fisken kommer med bil, tog og fly hver dag fra hele verden (norsk skrei og laks var å se overalt) og 20’000 mennesker er innom for å handle eller jobbe på markedet hver dag. Her var det fiskearter jeg aldri har sett, hummer og tunfisk i størrelser jeg ikke har sett maken til og usannsynlige mengder med kvalitetsprodukter.

mercamadrid

Markedet er ferdig i 7 tiden og vi hadde tid til å også titte innom frukt- og grønnsaksmarkedet (der det også befant seg noen kjøttforhandlere). Mengder med deilig frukt og grønt som man bare kan drømme om å få tak i her som liten konsument i Norge. Akk ja, her hadde det ikke vært vanskelig å finne noe godt å ta med seg hjem.

Etter runden på markedene bar det avsted for å treffe resten av ‘gjengen’ og ta de med på en aldri så liten matsafari. Denne matsafarien var organisert og ledet av min venn Hans Cristian som har bodd i Madrid de siste tre årene og er dypt interessert i mat, vin og Madrid generelt. Hans Christian hadde med seg sin nabo Manuel som er vindyrker og like opptatt av spansk mat, drikke og kultur. Et skikkelig radarpar som ikke bare sjarmerte oss alle men imponerte med sitt engasjement og formidlingsevne.

Mercado de la Paz

Første stopp var Mercado de la Paz som lå rett rundt hjørnet for hotellet. Her tok vi en kjapp runde før vi satt oss midt ned i hallen og smakte nydelige skinker skylt ned med spansk håndverks øl. Markedet er nydelig og den beste i byen (synes jeg) med tanke på utvalg og presentasjon. Her finner man alt av kjøtt, fisk, frukt og grønt og alt annet du skulle ønske deg. En ekte marked godt besøkt av spanjoler på handletur og et fåtall nysgjerrige turister (som oss) som rusler rundt helt overveldet av utvalget.

elgallocanta

Deretter bar det avsted til el Gallocanta (hanen galer) der tapas og vin ventet på oss. 5 viner fra gården til Manuel  ble servert med den ene tapasretten etter den andre. Alt var godt, alt smakte og stemningen steg i takt med rettene og vinene som kom på bordet etterhvert. Og sjekk de nydelige lokalene!

cultivo

Siste stopp på matsafarien med Hans Christian, Manuel og Bjørn Erik var ostebutikken Cultivo. Butikken spesialiserer seg på håndlagde regionale oster og er et himmelrike for alle som elsker ost. I bakrommet er det mulig å møte en av eierne og smake på forskjellige oster – med vin selvsagt. madrid

Ostebutikken var siste stopp på matsafarien og vi ruslet så rundt Madrid (etter en drink på en takterrasse med utsikt) før vi endte opp på hotellet igjen. Vi avrundet den første dagen med en drink i hotellbaren og et besøk til Platea Madrid.

Dag 3

madrid

I dag sto sightseeing på programmet og vi ble hentet på hotellet (etter nok en generøs frokost) av Angelika. Vi dro fra hotellet ned til gamlebyen og ruslet fra Plaza de España, via Rosaleda del Parque del Ouste til palasset der vi tok en Cava pause på Café de Oriente.

Vi ruslet så videre til via Plaza Mayor til Plaza de Santa Ana der vi sa adieu til Angelika og satt oss ned til en lang deilig lunsj på Ana la Santa i det fin været. Det ble en fin gåtur til hotellet der vi fikk shoppet litt på veien. En liten pause på hotellet var alt som trengtes før  vi traff hverandre igjen i baren og ruslet avgårde til middag. Om det var noe høydepunkt på turen så var det kanskje middagen på Ten Con Ten. Maten var fenomenal, stemningen var på topp og det var en aldeles vidunderlig avslutning på en fantastisk tur.

Dag 4

madrid

Siste dag og vi er klare for å reise hjem igjen med et sterkt ønske om å komme tilbake. Madrid innfridde på all mulige måter og det er mye igjen å se og oppleve.

Tusen takk for en en nydelig tur til alle deltagerne, dere spilte en stor rolle for at reisen var så vellykket. Jeg håper dette er begynnelsen på mange fine reiser fremover.

Og tusen takk til Gunn hos Norsk Tur som tok seg av alt det praktiske.

NESTE TUR –  bli med til Hamburg i november for å besøke julemarkedene og komme i riktig fin julestemning! Hold av datoen 28.11. – 1.12.19 og gi meg gjerne beskjed om du er interessert i å være med. Det er stor stemning for en slik tur og begrenset med plass.