Annonse
Min Familie

Hjemmelaget frokostblanding med peanøttsmør og kokos

Hjemmelaget frokostblanding med peanøttsmør og kokos

Er du glad i frokostblanding? Da er denne til deg! Lett å lage, sprø og godt å spise med yoghurt eller melk og masse deilig frukt.

Dette er ikke den første oppskriften på hjemmelaget frokostblanding på bloggen, ei blir det den siste. Denne gangen tok jeg utgangspunkt i peanøttsmør. Jeg har nemlig en alvorlig svakhet for peanøttsmør. Gjerne den amerikanske varianten, som, ja jeg vet, er sikkert tilsatt litt av hvert som ikke er nødvendig. Men, sånn er det. Gamle vaner er vonde å vende.

Bruk peanøttsmøret som du er mest glad, for smaken på den vil sette preg på frokostblandingen. Det samme gjelder honningen. Personlig foretrekker jeg en mild akasiehonning.

Innlegget i dag er en resultat av en avstemning på Instagram og snap. Der ble jeg også bedt om å komme med et alternativ til peanøttsmør for de som er allergiske. Mandellsmør eller hasselnøttsmør er gode alternativer her. Om du er allergisk for all typer nøtter kan du prøve med solsikkesmør eller tahini.

Hjemmelaget frokostblanding med peanøttsmør og kokos

Oppskriften på julens frokostblanding finner du her og oppskriften på hjemmelaget granola finner du her. 

Hjemmelaget frokostblanding med peanøttsmør og kokos

ingredienser
Frokostblanding
  • 200g store havregryn
  • 50g kokosmasse
  • 1/2 ts kanel
  • 100g peanøttsmør
  • 100g honning
fremgangsmåte

Ovn temp 160°

Bland havregryn med kanel og kokosmasse.

Ha peanøttsmør og honning i en kjele og sett over varme. Rør til det har smeltet og du har en rennende blanding ( skal ikke kokes).

Rør peanøttsmørblandingen godt med havregrynblandingen. Hell alt over i en langpanne og fordel det jevnt utover.

Sett frokostblandingen i forvarmet ovn og stek i ca. 30 minutter. Rør litt rundt hvert 10.minutt slik at blandingen får jevn farge.

La den avkjøle helt før du legger det over i glass med lokk.

Så er det bare å lage mer når glasset er tomt.

Hjemmelaget frokostblanding med peanøttsmør og kokos

Server frokostblandingen til frokost, kvelds eller som et mellommåltid gjerne med frukt og/eller bær og melk eller yoghurt.

Hjemmelaget frokostblanding med peanøttsmør og kokos

Frokostblanding er også godt å spise uten noe annet i tillegg, rett og slett som noe godt å knaske på.

legg igjen en kommentar

Din epost adresse vil ikke publiseres. Info merket med * må fylles inn.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate »